Παρασκευή, 10 Ιανουαρίου 2014

«Μοχλός» ανάπτυξης το αεροδρόμιο του Ακτίου

Τοπικοί φορείς, αλλά και βουλευτές από την Ήπειρο και τη Δυτική Ελλάδα επιχειρούν να αλλάξουν τα δεδομένα, «πιέζοντας» για την αναβάθμισή του
Σημαντικές εξελίξεις για την ανάπτυξη της Ηπείρου, της Λευκάδας, αλλά και της Αιτωλοακαρνανίας αναμένεται να φέρει μία από τις ελάχιστες διακομματικές ερωτήσεις που κατατέθηκε στη Βουλή από βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστέρας, της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ και αφορά την αναβάθμιση του αεροδρομίου του Ακτίου.
Για πρώτη φορά βουλευτές και των τριών κομμάτων ενώνουν τις δυνάμεις τους αντιλαμβανόμενοι πως κοινός στόχος είναι η ανάπτυξη της δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με την αναβάθμιση του αεροδρομίου που θα φέρει επιχειρηματική και τουριστική ώθηση, αλλά και ουσιαστική αξιοποίηση των υποδομών του Δημοσίου.Την ίδια στιγμή θετικές είναι και οι εξελίξεις που έχουν να κάνουν με τη μεγάλη προσπάθεια της πρειφερειακής ενότητας Πρέβεζας να προσελκύσει ακόμη περισσότερους επισκέπτες το καλοκαίρι, καθώς όλα δείχνουν πως το Άκτιο θα συνδεθεί απευθείας για πρώτη φορά με την
Κύπρο.Έτσι, στο αεροδρόμιο του Ακτίου θα φθάνουν πτήσεις από τη Βενετία, τη Γερμανία, τη Ρουμανία, την Αγγλία, τις Σκανδιναβικές χώρες, αλλά και την Κύπρο, αφού σύμφωνα με πληροφορίες η Cyprus Airways πέρα από τα αεροδρόμια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης επέλεξε και το Άκτιο προκειμένου μία φορά την εβδομάδα, κάτοικοι από την Κύπρο να προσγειώνονται στην περιοχή και να επισκέπτονται την Πρέβεζα, την Πάργα και τη Λευκάδα.Οι ενδείξεις για αύξηση του αριθμού των επισκεπτών από τη Μεγαλόνησο είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές με το κύριο βάρος του ενδιαφέροντος να στρέφεται προς τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και σε τοπικά – παραδοσιακά προϊόντα.Να θυμίσουμε πως πριν ένα περίπου χρόνο η Π.Ε. Πρέβεζας σε συνεργασία με την Ένωση Ξενοδόχων Ν. Πρέβεζας φιλοξένησαν στην Πρέβεζα τουριστικούς πράκτορες από την Κύπρο, οι οποίοι πέρα από την Πρέβεζα επισκέφτηκαν και αρκετές ακόμη περιοχές της Ηπείρου που μπορούν να αποτελέσουν ελκυστικούς τουριστικούς προορισμούς για του Κύπριους τουρίστες.

Σύνδεση του Ακτίου με την Αθήνα
Σε ό,τι τώρα αφορά την υπερκομματική ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή, η πρωτοβουλία ανήκει στην βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα, η οποία μαζί με τους βουλευτές Αιτωλοακαρνανίας της Νέας Δημοκρατίας Κώστα Καραγκούνη, του ΠΑΣΟΚ Θάνου Μωραΐτη, τον βουλευτή Λευκάδας της Νέας Δημοκρατίας Θεόδωρο Σολδάτο και τον βουλευτή Πρέβεζας επίσης της ΝΔ Δ. Τσουμάνη κατέθεσαν τη σχετική ερώτηση για την αναβάθμιση του Ακτίου.Οι βουλευτές μεταξύ άλλων ζητούν από τους αρμόδιους υπουργούς να εξετάσουν την πιθανότητα επιδότησης της γραμμής Άκτιο – Αθήνα, με ταυτόχρονη εκπόνηση οικονομοτεχνικής μελέτης, προκειμένου να διαπιστωθούν οι ανάγκες των κατοίκων που εξυπηρετούνται από το αεροδρόμιο Ακτίου.Μεταξύ άλλων στην ερώτηση αναφέρουν και τα εξής: « Ο Κρατικός Αερολιμένας Ακτίου βρίσκεται στον Δήμο Ακτίου – Βόνιτσας Αιτωλοακαρνανίας, και εξυπηρετεί και τους όμορους Νομούς Λευκάδας και Πρέβεζας, με εμπορικές πτήσεις αλλά και πτήσεις της πολεμικής αεροπορίας. Οι νέες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου λειτουργούν από το 2003 και είναι συνολικού εμβαδού 7.500 τετραγωνικών μέτρων.Το αεροδρόμιο πρόσφατα μεταβιβάστηκε (μαζί με άλλα περιφερειακά αεροδρόμια) στο ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο την παραχώρησή των υποδομών του για τουλάχιστον 30-35 χρόνια, σε πλειοδότρια εταιρία/όμιλο εταιρειών. Ο ρόλος του ρυθμιστή των αεροναυτικών υπηρεσιών και του πάροχου υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα παραμείνει στην δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).Μέχρι σήμερα - με εξαίρεση μια σύντομη παρένθεση λίγα χρόνια πριν- δεν υπάρχει απευθείας σύνδεση του Ακτίου με τα μεγάλα αστικά κέντρα και ειδικά με την Αθήνα, πράγμα ανεπίτρεπτο για μια χώρα που θα έπρεπε να επενδύει σταθερά στην διάχυση των επισκεπτών στην ελληνική Επικράτεια. Όσον αφορά στις πτήσεις εσωτερικού στο αεροδρόμιο εξυπηρετούνται μόνο ελάχιστες επιδοτούμενες πτήσεις καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, αυτές που αναφέρονται στις λεγόμενες ακριτικές περιοχές, ενώ οι πολλές πτήσεις τσάρτερ σε πόλεις του εξωτερικού γίνονται αποκλειστικά κατά την τουριστική περίοδο.Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει επίσημη οικονομοτεχνική μελέτη που να αναλύει τις ανάγκες των κατοίκων και επισκεπτών που εξυπηρετούνται από το εν λόγω αεροδρόμιο, είναι αναμφισβήτητο ότι το αεροδρόμιο Ακτίου μπορεί και οφείλει να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης και για τους τρεις Νομούς, αλλά και εργαλείο για την διασφάλιση μιας καλύτερης ποιότητας ζωής και ασφάλειας στις μετακινήσεις. Δεδομένου ότι για την πρόσβαση στην περιοχή δεν υπάρχει σιδηροδρομική σύνδεση και το οδικό δίκτυο της περιοχής είναι σε κάκιστη κατάσταση, μία αεροπορική σύνδεση θα ενίσχυε την τουριστική κίνηση, αλλά και την επιχειρηματική και παραγωγική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.Αν και οι συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι ιδιαίτερα αυστηρές για τις επιδοτούμενες πτήσεις, θα μπορούσε το Ελληνικό Δημόσιο να προτείνει να οριστεί ως επιδοτούμενο δρομολόγιο, η σύνδεση υποβαθμισμένων σε υποδομές περιοχών της ηπειρωτικής Ελλάδας με την πρωτεύουσα. Μία τέτοια κίνηση θα αναβάθμιζε τις περιοχές που καλύπτονται από τα περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά και θα προσέδιδε προστιθέμενη αξία στην επερχόμενη παραχώρησή τους.Βάσει λοιπόν όλων αυτών, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί αν προτίθενται να εξετάσουν την πιθανότητα επιδότησης της γραμμής Άκτιο – Αθήνα, με ταυτόχρονη εκπόνηση οικονομοτεχνικής μελέτης, προκειμένου να διαπιστωθούν οι ανάγκες των κατοίκων που εξυπηρετούνται από το Αεροδρόμιο Ακτίου.
Δεδομένου δε ότι δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, (η διαδικασία γίνεται με αργούς ρυθμούς, καθώς μόλις τώρα ολοκληρώθηκε η Α' φάση και οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν πλέον κατά την Β' φάση να καταθέσουν δεσμευτικές προτάσεις) πρέπει να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία και αναγκαία αναβάθμισή τους, μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας από το ΤΑΙΠΕΔ, με ταυτόχρονα ανταποδοτικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες.Τέλος, να διασαφηνιστεί το πλαίσιο συνεργασίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και Πολεμικής Αεροπορίας, στα προς παραχώρηση περιφερειακά αεροδρόμια μικτής χρήσης, όπως αυτό του Ακτίου».Η σημαντική αυτή προσπάθεια θα συνεχιστεί με διαδοχικές συναντήσεις με εκπροσώπους των Επιμελητηρίων και παραγωγικών φορέων και των τριών Νομών, προκειμένου να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες, ώστε να μπορέσει το Αεροδρόμιο Ακτίου να συνδεθεί επιτέλους με την πρωτεύουσα, τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση των οδικών έργων.

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ