Σάββατο 9 Μαρτίου 2013

Υπογραφή Διακυβερνητικής Συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (TAP)

Τη συμφωνία, εκ μέρους των κυβερνήσεων των τριών κρατών, υπέγραψαν ο Υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Οικονομικών και Ενέργειας της Αλβανίας Edmond Haxhinasto και ο Υπουργός Ανάπτυξης της Ιταλίας Corrado Passera. Στην τελετή υπογραφής παρέστησαν εκπρόσωποι της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν, της Κοινοπραξίας του TAP και των τριών εταιρειών που συμμετέχουν στην κοινοπραξία, των εταιριών που συμμετέχουν στο Consortium Shah Deniz II καθώς και υψηλοί αξιωματούχοι τρίτων χωρών. Είχε, ήδη, προηγηθεί συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας και Ιταλίας, στην Ρώμη (Ιούλιος 2012), η οποία οδήγησε στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας που ήταν η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας από τους Υπουργούς Εξωτερικών των τριών χωρών, στη Νέα Υόρκη, στις 27.9.2012, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών. Εν συνεχεία, και κατόπιν της συνάντησης του κ. Αβραμόπουλου με τον Υπουργό Εξωτερικών του Αζερμπαϊτζάν, στο πλαίσιο της 49ης Διάσκεψης Ασφαλείας στο Μόναχο, και επαφών με τους ομολόγους του από Ιταλία και Αλβανία, ο Υπουργός Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι η υπογραφή της τριμερούς διακυβερνητικής συμφωνίας θα
ελάμβανε χώρα στην Αθήνα, στις 13 Φεβρουαρίου.
Η Ελληνική Κυβέρνηση αποφάσισε την στήριξη του συγκεκριμένου έργου υπό το φως των προφανών πλεονεκτημάτων από την άμεση αυτή ξένη επένδυση στην απασχόληση και την ανάπτυξη, στην διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή, που θα αναβαθμίσουν την Ελλάδα ως ενεργειακό κόμβο στη Ν.Α. Ευρώπη.
Ο αγωγός ΤΑΡ, μήκους 800 χλμ., εκ των οποίων τα 478 χλμ. επί ελληνικού εδάφους, σχεδιάστηκε για να μεταφέρει, αρχικά, 10 δις κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, από το κοίτασμα Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν στις ευρωπαϊκές αγορές. Ο αγωγός θα ξεκινά από την Κασπία Θάλασσα, και μέσω Τουρκίας, θα διασχίζει τη βόρεια Ελλάδα, θα εισέρχεται στην Αλβανία και με υποθαλάσσιο αγωγό θα καταλήγει στη γειτονική Ιταλία.
Ο αγωγός TAP στηρίζεται από τις εταιρίες μετόχους του (42,5% ελβετική AXPO, 42,5% νορβηγική Statoil και 15% γερμανική EON).
Η κοινοπραξία Shah Deniz II που εκμεταλλεύεται το ομώνυμο κοίτασμα στο Αζερμπαϊτζάν αναμένεται φέτος το καλοκαίρι να επιλέξει το αγωγό που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο στην Ευρώπη.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του TAP (έναντι του ανταγωνιστικού Nabucco West) είναι η υψηλότερη αποτελεσματικότητα και απόδοσή του, ως αγωγού, η συντομότερη διαδρομή, το μικρότερο κόστος κατασκευής και η διέλευση από λιγότερες χώρες.
Η άμεση αυτή επένδυση στην ελληνική επικράτεια ανέρχεται σε 1,5 δις ευρώ και αναμένεται να δημιουργήσει 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες νέες θέσεις εργασίας στην ελληνική αγορά.